SZAKÉRTŐI GÁRDA
Csomagolás fogalma
A csomagolás a kulturált kereskedelem, igényes ellátás lényeges eleme, amely szoros egységet képez az áruval. Az árukat előállító vállalatok és az azokat forgalmazó vállalkozások egyik legfontosabb feladata annak a biztosítása, hogy az általuk előállított termékek eredeti használati értéküket lehetőleg teljesen megőrizve, a keresletnek megfelelő minőségben kerüljenek a kereskedelembe. Az áruk minőségének a megőrzését, a felhasználókhoz való eljuttatását biztosítja a csomagolás. Az életszínvonal emelkedése esetén a fogyasztói igények az áru minőségével szemben folyamatosan növekednek, és ez magában hordozza a csomagolással szembeni minőségi követelmények emelkedését is. A bőséges árukínálatból fakadó konkurencia magas mércét állít a csomagolással szemben. A magas minőségi követelmények tehát egyaránt vonatkoznak az árura és a csomagolásra is. A csomagolás csak abban az esetben tudja betölteni minőségmegőrző funkcióját, ha az áru tervezésével egy időben és vele szoros kapcsolatban történik a csomagolás környezettudatos tervezése is. A csomagolásnak nem csupán minőség-megőrzési funkciója van, hanem fontos szerepet játszik a szállítási, mozgatási, vagyonvédelmi és biztonsági szempontból is.
A csomagolás funkciói, feladatai
A csomagolást akkor tekintjük optimálisnak, ha a legkisebb költségráfordítással biztosítja az áruvédelmet, az áruforgalomra való alkalmasságot, eleget tesz a logisztikai és értékesítést ösztönző funkcióknak vevőbarát jellegével. Elősegíti a felhasználást, és alkalmas a szükséges információk hordozására.
A jó csomagolás:
minőségvédő,
megfelel az egészségvédelmi szempontoknak,
alkalmas az elosztásra, a gépi árumozgatásra,
társadalmilag elfogadott módon újrahasznosítható vagy elhelyezhető,
környezetkímélő,
gazdaságos,
a vásárlók számára biztosítja a termékazonosítást,
megteremti a piacon az áru imázsát,
problémamentesen kezelhető, vevőbarát.
A korszerű csomagolás tehát a következő követelményeket kell, hogy kielégítse:
áruvédelmi követelmények;
logisztikai követelmények;
marketing és reklám követelmények;
hatósági követelmények;
gazdasági követelmények;
környezetvédelmi követelmények.
A csomagolás áruvédelmi funkciói
A termékeknek értékcsökkenés nélkül, azaz az előállított minőségben és mennyiségben kell a vevő rendelkezésére állni. A teljes disztribúciós folyamat során a csomagolás segítségével kell óvni az árut a külső környezeti hatásoktól, a folyamat közbeni igénybevételektől, biztosítani a termék eredetiségét és mennyiségét, egyben védeni a környezetet az áru esetleges kedvezőtlen károsító hatásától. A megfelelő, biztonságos csomagoláson túl a környezet védelmét szolgálják a nemzetközileg egységes áruvédelmi jelölések, amelyek a csomagoláson jól látható helyen hívják fel a figyelmet az áru veszélyességére és helyes kezelésére. A csomagolás tervezésekor figyelembe kell venni az árut érő várható hatásokat, az áru romlékonyságát, azaz belső tulajdonságait, az áru szállításának, tárolásának módját valamint az áru veszélyességét. Ezek figyelembevételével olyan csomagolási anyagokat és módokat kell választani, amelyek a külső tényezőket kizárják, ill. a termék anyagainak távozását is megakadályozzák. Ilyenek, pl.: a vákuumcsomagolások, a védőgázos csomagolások.
Az áruforgalomra való alkalmasság biztosítása
Az előállított áruk az esetek döntő többségében nem a termelés helyén kerülnek felhasználására. Az előállított termékeket a leggazdaságosabb módon kell a vevőkhöz eljuttatni, továbbá raktározni, tárolni is szükséges egészen a végső felhasználásig. A csomagolásnak ezen idő alatt is biztosítania kell az áru minőségének a megőrzését. A csomagolást meghatározó, legfontosabb logisztikai tényezők, követelmények: a szállítási mód (pl. szárazföldi-, vízi-, vagy légi szállítás), szabványosított szállítási egység kialakítása, amely biztosítja a kedvező térkihasználást, és így az alacsony fuvarköltséget, korszerű szállítási és kezelési egység kialakíthatósága (egységrakomány képzés, konténeres szállítás, gépesithetőség), a szállítás során esetleges átrakás esetén a gyűjtőszállítmányok összeállítása, a rakodás alatti árukárosodások csökkentése, az egységek gyors, automatikusazonosíthatósága és felismerhetősége, a tárolás alatti minőségmegőrzés biztosítása. Összefoglalóan tehát megállapítható, hogy a logisztikai folyamat során is biztosítani kell az áru minőségének megőrzését és az áru kapcsolatos költségeinek kedvező nagyságát.
A csomagolás feladata tehát:
az áruforgalmi munkák megkönnyítése, ezek gépesíthetőségének biztosítása, valamint a gépesítés elősegítése, a raktározás alatti árukárosodások csökkentése, a tárolás alatti minőségmegőrzés biztosítása, a termék gyors automatikus azonosíthatóságának, felismerhetőségének biztosítása, az áruátvétel leegyszerűsítése.